ورود اعضاء ورود اعضاء نقشه سایت نقشه سایت
۱۳۹۶ پنج شنبه ۵ مرداد
معاونت پژوهشی و برنامه ریزی معاونت پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی معاونت پژوهش، برنامه ریزی و نیروی انسانی
صفحه اصلی
English
1395/07/01 کد خبر: 20852 پيام سرپرست دانشگاه فرهنگيان به نومعلمان عرصه تعليم و تربيت
پيام سرپرست دانشگاه فرهنگيان به نومعلمان عرصه تعليم و تربيت
دكتر مهر محمدي سرپرست دانشگاه فرهنگيان ضمن گراميداشت آغاز سال تحصيلي و به مناسبت پيوستن اولين دانش آموختگان دانشگاه فرهنگيان به پيكره آموزش و پرورش طي پيامي با تاكيد بر ضرورت تداوم يادگيري در معلمان به عنوان فرايندي از ايفاي وظيفه معلمي ابراز اميدواري كرد: در سايه عنايات حق تعالي و توجهات ائمه هدي نومعلمان توفيقات خوبي در خدمت به تعليم و تربيت كشورمان بدست آورند.

متن كامل اين پيام به شرح ذيل است:

با نام خدا

سخني با نومعلمان

پايان هر راه، آغازي ديگر است. حيات انساني را بايد اينگونه فهم كرد تا  از حركت و تلاش براي نيل به مراتب بالاتر كمال يا به مفهوم پذيرفته شده ديني آن،  مدارج بالاتر حيات طيب و پاك، آن هم زگهواره تا آخرين نفس، باز نمانيم. افزون بر اين، حقيقتا زيست در جهان امروز تقاضاي روزآمدي را به طور جدي به همگان تحميل مي كند و انسان ها را دست كم به توفيقي جبري فرا مي خواند. سرعت تغييرات و تحولات در عصر ما فوق العاده است. در هيچ برهه اي از تاريخ، بشر چنين شرايطي را تجربه نكرده است. شهروندان عادي و البته به طريق اولي، نخبگان، متخصصان و عناصر حرفه اي هيچ گريزي از يادگيري مدام ندارند، وگرنه تا بخود بيايند در مي يابند چقدر زود دير شده! از قافله باز مانده اند و  در تعاملات روزمره و حرفه اي از توان و مهارت هاي لازم برخوردار نيستند. تا جايي كه ممكن است چيزي به نام "عقب افتادگي زماني" را تجربه كنند. گويي ديگر متعلق به اين عصر و زمان نيستند.

اما براي معلمان، از يك سو اين تكليف سنگين تر و از سوي ديگر عمل به آن بسيار حياتي تر است. چرا؟ چون شما تا در مقام يادگيرنده ظاهر نشويد، نخواهيد توانست ياد بدهيد و يادگيري خود انگيخته مستقل از معلم را هم در ضمير مخاطب خود نمي توانيد نهادينه سازيد. اگر خسارت دوم نوعي كم فروشي است، كه قطعا چنين است، خسارت اول كه شما را از وظيفه حداقلي معلم باز مي دارد گناهي نابخشودني است. معلم برازنده و نفيس كه همگان آرزو مي كنند فرندانشان را بدست با كفايت آنان بسپارند، عنصري با وجدان و اخلاق مدار است كه حاضر نمي شود به سبب ناتواني هاي آشكار و پنهان او، مخاطب معصوم در معرض هريك از خسارت ها و محروميت هاي پيش گفته قرار بگيرد. برعكس،  او با تمام وجود مي كوشد تا بهترين و مرغوب ترين جلوه از وجودش را به صحنه تعليم و تربيت بياورد. اين كيفيت و اين كفايت نيز جز از مسير يادگيري در اشكال فردي و جمعي و رسمي و غير رسمي تحقق نمي يابد.

سخن از مسير هاي رسمي و غيررسمي چون به ميان آمد، به اين موضوع كه مي دانم بسياري از شما هنوز به آن مي انديشيد نيز اشاره مي كنم، و آن مساله تداوم يادگيري در مسير رسمي براي دريافت مدرك تحصيلي بالاتر است.  هرگز نمي شود چنين ميل و مطالبه اي را تخطئه كرد. مگر مي توان براي آموختن مداوم معلم اين قدر دليل و منطق ارايه كرد و در عين حال اين خواست را ناصواب دانست؟ پس اگر در وجود خود چنين ميل و رغبتي سراغ داريد،  نه تنها خود را سرزنش نكنيد، بلكه از آن حراست كنيد. حتما به اعتبار رابطه قطعي ميان جستن و يافتن يا خواستن و توانستن، دير يا زود آن را محقق شده خواهيد يافت.

ليكن يادگيري كه من در اين مجال بر آن تاكيد دارم، آنچنان با حضور در كلاس درس ملازمت دارد و پيش نياز قطعي آن محسوب مي شود كه اساسا بايد گفت مبتني بر يادگيري، دانستن و دانشي از نوع ديگر است و هرگز هم نمي تواند از فرايند ايفاي وظيفه معلمي جدا انگاشته شود. از فرايند ياددهي يادگيري سرچشمه مي گيرد و در همان فرايند بكاربسته مي شود .  اين نوع دانستن ايستا هم نيست. در همين فرايند رشد مي كند و بالنده مي شود و به موازات آن، اين معلم است كه رشد مي كند و بالنده مي شود. تعبيري كه بسيار براي ما گردانندگان دانشگاه و خدمتگزاران تربيت معلم الهام بخش بوده و سعي كرده ايم برنامه هايمان را به آن سمت سوق دهيم، يعني معلم فكور يا داراي كنش حرفه اي تاملي، دقيقا به همين معناست. يادگيري هاي حرفه اي مبتني بر اين فرايند چنان عمق، ژرفا و بصيرت حرفه اي به شما ارزاني مي دارد كه هر هنگام امكان ادامه تحصيل رسمي يعني فراگيري دانش هاي متنوع آكادميك دست دهد، به مواجهه شما با اين بدنه دانش رسمي كيفيتي كاملا برتر به آن مي بخشد. اين برتري مرهون تجربه دست اول شما از كلاس درس و تامل بر آن تجربه ها در فرايند عمل فكورانه است.اكنون، دانشگاه شما بر مبناي چنين باوري، و البته نياز شناخته شده مربوط به سال هاي نخستين تدريس كه بسيار استرس زاست، مي خواهد در هرچه شكوهمند تر شدن تجربه ورود به صحنه كلاس درس براي شما، در كنار شما باشد و به هر شكل كه مطلوب شما باشد و كمك كند تا با تدارك يك بستر يادگيري اختصاصي، فرزندانش حضوري هرچه آرام تر،  كم تنش تر و توام با رضايت خاطر بيشتري را در مدرسه و كلاس درس تجربه كنند. در اين زمينه تاملاتي داشته ايم و اقدامات اوليه را بعمل آورده ايم. در آينده نزديك اطلاعات لازم در اختيار همه علاقمندان قرار خواهد گرفت.

از فرصت استفاده كرده، مناسبت ارجمند و با عظمت عيد ولايت، عيد سعيد غدير را به شما تبريك گفته و تقارن شروع بخدمت شما با اين ايام خجسته را به فال نيك مي گيرم. انشاءالله در سايه عنايات حق تعالي و توجهات ائمه هدي توفيقات خوبي در خدمت به تعليم و تربيت كشورمان بدست آوريد.

 

خدمتگزار شما محمود مهرمحمدي

31شهريور 1395

 

 

تعداد بازدید: 1029
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات (تعداد نظرات 0
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
تمامی حقوق این پایگاه متعلق به اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی می باشد.
ورود اعضاء
بستن
Powered by DorsaPortal